انواع کابل های شبکه



کابلهای شبکه مسی:
کابلهای شبکه مسی شامل 8 عدد سیم مسی است که بصورت زوج تابیده شده (Twisted Pair) تولید می شوند این کابلها از لحاظ نویز پذیری و نوع شیلد به گروههای مختلفی تقسیم می شوند. این گروهها از استاندارد نامگذاری خاص و مشخصی پیروی می کنند.
 
در نامگذاری این گروهها می توان به کابلهای UTP، FTP، SFTP اشاره نمود که هریک از این گروهها را می توان به راحتی شناسایی و در پروژه های کابل کشی استفاده نمود.
 
(Shielded Foiled Twisted Pairs) SFTP
در این نوع کابلها حفاظت بیشتری برای جلوگیری از نویز در نظر گرفته شده است زیرا هم شیلد و هم ورقه آلومینیوم بر روی زوج سیمها قرار گرفته شده است. زمانی که اطلاعات از حساسیت بسیاری برخوردارند می توان از این نوع کابل استفاده نمود. این نوع کابلها گران تر هستند.
 
SFTP
( Foiled Twisted Pairs) FTP
بسیار شبیه کابل UTP بوده با این تفاوت که در زیر روکش این کابل یک محافظ آلومینیوم به کار رفته است. این لایه نازک آلومینیوم می تواند از ایجاد نویز و اختلال در هدایت اطلاعات در کابل جلوگیری نماید.
 
FTP
(Unshielded Twisted Pairs) UTP
UTP این نوع کابل را می توان از ساده ترین کابل های شبکه نام برد. معمولا این نوع کابل ها هیچگونه لایه محافظی بر روی زوج سیم ها نداشته و روکشی از جنس PVC آنرا محافظت می نماید. این نوع کابل ها در صورتیکه در حوضه نویز قرار داشته باشند نویز پذیر بوده و مشکلاتی در هدایت اطلاعات بوجود می آورند. (استفاده این نوع کابل با توجه به نوع پروژه و انتخاب نوع کابل توسط طراح می باشد.)
 
FTP
چرا زوج های کابل شبکه به هم تابیده شده اند؟
کابل شبکه
چرا سیمهای کابل شبکه به هم تابیده شده اند؟ این تابیدگی چه مزیتی در هدایت اطلاعات شبکه دارد؟
 این فناوری ابتدا در سال 1881 توسط آقای الکساندر گراهام بل مخترع تلفن ابداع گردید. آقای بل ابتدا این فناوری را در طول کابل های تلفن ابداع نمود که می توانست صوت را واضح تر انتقال دهد. بطور کل تابیده شدن زوج ها به دور یکدیگر نویز را تا حدی کاهش و کیفیت انتقال اطلاعات را افزایش می دهد.
 
Category (طبقه بندی) چیست؟
 
کابلهای شبکه با توجه به سرعت و حجم پهنای باند با استاندارهای طبقه بندی (category) دسته بندی شده اند که مشخص کننده نسل و ورژن آن می باشند.
 
انواع طبقه بندی(Category) کابل شبکه:
 
طبقه بندی  (Category) کابل های شبکه را از لحاظ پهنای باند، سرعت و موارد استفاده آنها را  می توان در جدول ذیل نشان داد.
 
Category سرعت (bit/ps)  پهنای باند (Hz) موارد یا محل های استفاده
Cat1 1 Mbps 1 MHz سیستم های تلفن قدیمی
Cat2 4 Mbps 4 MHz شبکه های Token Ring
Cat3 10 Mbps 16 MHz بستر خطوط تلفن
Cat4 16 Mbps 20 MHz شبکه های token Ring
Cat5e 100 Mbps 100  MHz اینترنت  و اینترنت پر سرعت
Cat6 1 Gbps 250  MHz اینترنت پر سرعت و گیگا بیتی
Cat6a 10 Gbps 600 MHz شبکه های گیگابیتی ( دیتا سنتر)
Cat7 10 Gbps 600 MHz شبکه های گیگابیتی ( دیتا سنتر)
Cat7a 10 Gbps 1 GHz شبکه های گیگابیتی ( دیتا سنتر)
پس از توضیح انواع کابل های شبکه در اینجا به بررسی کابل شبکه Cat6  اکوِئیپ می پردازیم.
کابل شبکه اکوئیپ مدل 401463 از انواع کابل های UTP هسنتد که در رده Cat6 طبق بندی شده اند.
 
همانطور که ذکر شد موارد مصرف این کابل در پروژه های دیتا سنتر و شبکه های گیگابیت اترنت می باشد. این کابل در بسته بندی های 305 متر بوده و  ضخامت آن 23 AWG و دارای نخ ابریشمی با تحمل کشش بالا است. این کابل بر اساس سازگاری با استاندارد RoHS اروپا تولید شده است. پشتیبانی از فرکانس 250 مگاهرتزو تضمین تست Fluke  از دیگر ویژگیهای این کابل می باشد. این کابل از 4 ذوج کابل صد در صد مسی ساخته شده است و شامل یک روکش  PVC خاکستری رنگ، نخ جهت باز کردن روکش، روکش رنگی سیم، مغزی مسی سیم و روکش نوار رنگی سیم می باشد. روکش رشته های سیم از نوع PVC (پلی وینیل کلراید) می باشد.
 
حضور بیش از یک دهه در بازار کشور یکی دیگر از مزایای کیفیت برتر محصولاتی است که ارائه می دهیم